Mégis miért dőlne be a net a Chrome új fícsőrjétől?

Képtalálat a következőre: „google chrome built-in adblock”

Beépített reklámblokkoló érkezik a Google Chrome-ba, de mégsem: mit tilt, és mit nem? És ez mégis miért döntené be a fél internetet?

A cikk elején szeretném leszögezni, hogy a Google reklámokból él, és a Chrome a Google fejlesztése - ezért először nézzük át, hogy hogyan is csorgadoznak a dollárok a Google irányába:
A reklámok megjelenhetnek a weboldalakon a keresési találatok tetején, a YouTube-on, a Google Play-en való kereséseink között, és alkalmazásokban is, az AdSense, AdWords, AdMob, DoubleClick, és hasonló Google-szolgáltatások segítségével. Ezeket a hirdetéseket sütikkel, valamint analitikai szolgáltatásokkal próbálják finomítani, relevánsabbá, személyesebbé tenni, és ha valaki a neten barangol, ők azt is látják, hogy milyen témák iránt érdeklődünk - ha nem is közvetlenül, de a Google Analytics szolgáltatás szeret hazaküldeni 1-2 adatot a websiteok látogatóiról, cserébe a kiadóknak ingyen, real-time és pontos statisztikákat szolgáltatnak.

Ezek a reklámok egyébként jellemzően diszkrétek, így nem pop-up (felugró ablak), pop-under (a többi ablak alá ugró ablak), teljes képernyőt kitakaró, új oldalakat automatikusan megnyitó, vagy hangot/videót magától lejátszó reklámokról van szó, hanem bannerekről, valamint a felhasználói felületbe teljesen beleillő reklámokről (gondoljunk csak a keresési találatok közötti hirdetésekre, vagy a Gmail hirdetéseire) beszélünk a Google szolgáltatásainak esetében.

És mivel a Google megelégelte, hogy sokan ilyenekre költi a pénzét AdWords helyett a felhasználók idegeskednek a folyamatos reklámáradat miatt (pl. netes filmnéző oldalak, linkrövidítők, vagy akár egy átlagos híroldal), ezért a Chrome-ba beépített reklámszűrőt építenek - fontos, hogy nem reklámblokkolót, csak szűrőt.

Ezt azért fontos kiemelni, mert a Googlenek sem érdeke, hogy leblokkolja a saját bevételforrását, helyette csak egy jobb hellyé szeretnék tenni a netet, kevesebb idegesítő reklámmal, ezért az előbb felsorolt idegesítő (pop-up/under, teljes képernyős, és autoplay) hirdetéseket blokkoló reklámszűrőt építenek be a Google Chrome-ba: a bannerek, valamint a nem idegesítő reklámformák továbbra is megmaradnak.

Viszont ez aggályokat vet fel, a Chrome-ot ugyanis bőven több mint a netezők 50%-a használja, és a Google kezében van a fegyver, hogy kizárólag a saját hirdetéseit engedje át a rendszeren - ám ha ezt meglépnék, valószínűleg annak jogi következményei lennének, és azt senki nem szeretné (elég, ha a Microsoftra gondolunk, amikor letörölték a Windowsról a böngészőválasztót amit az EU kényszerített rájuk, vagy ha a Windows 10-re gondolunk, ami bármi is volt, az Edge-re állította az alapértelmezett böngészőt frissítés után). 

A hirdetésszűrő a Chrome mobilos és asztali verziójában egyaránt elérhető lesz, és valószínűleg be sem kell majd kapcsolni, hanem alapértelmezetten engedélyezve lesz. Egyébként a fejlesztők egy olyan funkciót is beépítenek, amivel lehet adni pénzt a weboldalak üzemeltetőinek, ezzel kompenzálva a hirdetések miatt kieső bevételeket - ám kérdéses, hogy hogyan fog eljutni a pénz az oldal gazdáihoz, valamint hogy egy olyan gazdasági helyzetben álló országban, mint Magyarország, hányan fognak rányomni erre a gombra - minden esetre érdekes fejlesztéseknek nézünk elébe a Chrome következő verzióiban.

via HVG Tech